Vainotoimenpiteet jatkuvat Venäjällä

Vainotoimenpiteet evankelisia seurakuntia vastaan jatkuvat Venäjällä. Huhtikuun alkupuolella 50 turvallisuuspoliisia keskeytti erään moskovalaisen seurakunnan jumalanpalveluksen. Poliisit eivät päästäneet osallistujia lähtemään ennen kuin olivat saaneet kaikkien nimet ylös.
Evankelisten seurakuntien toimintaa on häiritty siitä asti, kun presidentti Putin allekirjoitti viime heinäkuussa 2016 uuden uskontolain. Monia pastoreita on pidätetty ja joitakin jopa karkotettu maasta.

Pastori Pavel Dudchenko karkotettiin valheellisten syytösten seurauksena Ukrainaan.

Erään pastorin karkotus maasta
Pastori Pavel Dudchenko on yksi uuden lain uhreista. Hänet karkotettiin viime syksynä Ukrainaan. Evankeliumia julistaneen miehen katsottiin rikkoneen perustuslakia ja hänen väitettiin syyllistyneen talousrikoksiin sekä tukeneen Ukrainan sotilaita Itä-Ukrainan sodassa. Kaikki syytteet olivat tekaistuja.
Dudchenko ei ole katkera kokemastaan vääryydestä. Hän sanoo edelleen rakastavansa Venäjää ja rukoilevansa maan viranomaisten puolesta.
– Kokemukseni oli koulua minulle. Jouduin opettelemaan uudestaan niiden rakastamista, jotka eivät rakasta minua, ja jotka ovat aiheuttaneet suurta sielun kipua sekä minulle että perheelleni.

Uudet tavat evankelioida
Seurakunnat kautta maan ovat joutuneet miettimään tekemäänsä lähetystyötä uusiksi. Uusi laki teettää lisätyötä monille hengellisen työn tekijöille.
Pietarissa asuva kuurojen työn tekijä Dimitri kertoo, että aiemmin viittomakielisiä kristillisiä TV-ohjelmia sisältäviä DVD:itä saatiin jakaa vapaasti eikä kukaan kysynyt, kuka niitä sai ja kuinka paljon niitä jaettiin. Nyt DVD:t pitää rekisteröidä ja kirjata ja niiden käyttötarkoituksesta, levitysmääristä ja saajista on tehtävä raportit.
Samanlainen raportointi koskee Raamattujen ja muun hengellisen kirjallisuuden jakamista. Raamattuihin pitää painattaa jakavan tahon yhteystiedot.

Venäjän evankeliset seurakunnat jatkavat Raamattujen ja Raamatun osien jakamista ympäri Venäjää.

Raamatuille on edelleen tarvetta
Venäjän evankeliset seurakunnat eivät anna haasteista huolimatta periksi, vaan jatkavat ilosanoman julistamista. Esimerkiksi helluntailiiton seurakunnat ovat vieneet evankeliumia noin 20 000 kylään ja asutuskeskukseen, mutta Venäjällä on edelleen 80 000 asutuskeskusta, joissa evankeliumin saarnaa ei ole kuultu.
IRR-TV jatkaa hengellisen kirjallisuuden painattamista Venäjän evankelisten kirkkokuntien käyttöön. Tarkoitus on painattaa ainakin Raamattuja ja Raamatun osia.

 

Voit osallistua naapurimaamme evankeliointiin tästä. Pienikin summa saa paljon aikaan, sillä yhden koko Raamatun painattaminen maksaa vain noin 2 e/kpl ja Uuden testamentin painattaminen 0,70 e/kpl. Kiitos lahjastasi!